Oletko joskus pyörinyt startup scenessä ja kuullut termit Runway tai Burn Rate, mutta et ole kuitenkaan tiennyt mitä nämä termit tarkoittavat etkä ole viitsinyt kysyä. Ei hätää! Voin melkein varmuudella sanoa, että et ole ainoa. Siksipä päätin selkeyttää sinulle mitä nämä termit tarkoittavat ja miten nämä lasketaan. Tämän blogin luettuasi voit heti osallistua aiheeseen liittyviin keskusteluihin ja osoittaa muille, että olet aito startup-moguli!

Runway

Kuvittele, että olet lentokoneen kapteeni ja tavoitteenasi on saada lentokone turvallisesti ilmaan. Lähdet kiitoradalle kiihdyttämään lentokonettasi ja olet juuri pääsemässä lentoon, kun kiitorata loppuu ja homma tyssää siihen. Tässä analogiassa yrityksesi on lentokone ja kiitorata on kuukausien lukumäärä ennen kuin yrityksen rahavarat loppuvat. Toisin sanoen yrityksesi oli juuri lähdössä lentoon, mutta kiitorata oli liian lyhyt ja rahavarat loppuivat. Sama toimii myös toisinpäin, eli jos kiitorata on liian pitkä, hukkaa yritys turhaan resursseja ennen lentoon lähtemistä. Optimaalisinta olisi, jos kiitorata loppuisi hieman sen jälkeen, kun lentokone on lähtenyt lentoon.

Voidaksesi laskea yrityksesi Runwayn pituuden, täytyy sinun ensin saada selville, mitkä yrityksesi brutto- ja netto Burn Rate ovat.

Burn rate

Brutto Burn rate on summa käytetyistä rahavaroista per kuukausi. Jos esimerkiksi yrityksellä on 100k€ tilillä vuoden alussa ja 25k€ vuoden lopussa, on yrityksen brutto Burn Rate (100k€-25k€)/12 = 6,25k€.

Netto Burn rate on summa, joka kuvaa kuukausitasolla kuinka paljon rahaa  tililtä menee ja kuinka paljon rahaa tulee tilille. Eli jos edellä laskettu brutto Burn rate on 6,25k€ ja rahaa on vuoden aikana tullut tilille 30k€ (eli kuukausitasolla 2,5k€), tarkoittaa tämä, että netto Burn rate on 3,75k€ (6,25k€-2,5k€).

Kun brutto- ja netto Burn rate ovat selvillä, voit laskea yrityksesi Runway kuukausimäärän. Laskutapa on niinkin simppeli, että jaetaan vuoden alussa oleva raha netto Burn raten kanssa. Yllä näkyvän esimerkin perusteella Runway kuukausitasolla olisi 100k€/3,75k€ =26,66..kk. Tosin sanoen esimerkin yrityksellä riittäisi näiden tietojen perusteella 100k€ reilut 26 kuukautta, eli Runway olisi 26 kuukautta.

Yleensä startupilla kestää 12 – 15 kuukautta tärkeiden tavoitteiden ja virstanpylväiden saavuttamiseen. Tämän takia optimi Runway monelle startupille on noin 18 kuukautta, joka antaa myös kolmesta kuuteen kuukauteen aikaa kerätä lisää varoja.

Muutamat vinkit kestävälle Runwaylle

  1. Tutki huolellisesti kulutuksen vaikutusta

Ennen kuin teet isoja investointeja, mieti miten rahavarojen menetys vaikuttaa tulokseen ja kattaako nykyiset tulot tämän menetyksen. Mikäli laskelmasi osoittavat, että tulot kattavat menetyksen, on kyseessä matalan riskin kulu ja voit hyvällä omallatunnolla tehdä investoinnin.

Jos taas laskelmasi näyttävät, että yritys joutuu venyttämään budjettia, on hyvä pohtia investointia muutama kuukausi (mikäli mahdollista) ja arvioida onko kulu todella tarpeellinen. Tämä myös vähentää heräteostoksia huomattavasti.

  1. Kassavirtaennusteet sekä budjetointi

Kassavirtojen ennustaminen on hyvä tapa suunnitella tulevaisuutta ja varmistaa ettei kiitorata lopu kesken. Voit luoda muutaman eri skenaarion, eli vaihtoehtoisen laskelman. Esimerkiksi missä kohtaa palkataan lisää työntekijöitä, pärjätäänkö nykyisellä tiimillä mihin asti? Budjetit ovat myös hyvin keskeisessä roolissa startup yrityksissä ja seuraavassa kappaleessa annan muutaman ohjeen Runwayn budjetointiin.

Runway-budjetointi

Suosittelen, että teet erikseen kulu- ja tulobudjetin. Aina kun kirjaat jotain kulubudjetin puolelle, mieti huolella minkä hyödyn kulu antaa yrityksellesi. Jos et keksi mitään selkeää hyötyä kulusta, voit harkita sen eliminointia.

On myös hyödyllistä tehdä ”best-case” ja ”worst case” skenaariot budjetista, jotta yritys on valmis kaikkiin mahdollisiin tilanteisiin. Tule meille asiakkaaksi, niin voimme yhdessä rakentaa sinun yrityksellesi sopivan Runway-budjetin. Autamme myös sen seuraamisessa ja analysoinnissa. Täytä yhteydenottolomake tai soita.

Summa summarum, startupin kestävä Runway juontuu siitä, että teet enemmän loogisia kuin tunteellisia päätöksiä hyödyllisistä ja hyödyttömistä kuluista. Tämä edesauttaa huomattavasti yrityksen pitkäaikaista hyvinvointia. Kun seuraat näitä ohjeita on startupisi selviytymismahdollisuus keskimääräistä suurempi.

Kysy lisää apua Pasilta,
Valjaan toimitusjohtajalta

Varaa etätapaaminenOta yhteyttä

Author: Oscar Lindström