Yrityksen mittarit ja dashboard: Mitä sinun pitäisi nähdä?

Dashboardin alkuperäinen merkitys on ajoneuvon fyysinen kojetaulu. Sen jälkeen merkitys on laajentunut tarkoittamaan mm. yritystoiminnan visuaalista mittaristoa tai raportointinäkymää.

Oli aika, jolloin autoissa ei ollut polttoainemittaria. Tämä tarkoitti sitä, että sinun oli ymmärrettävä polttoainesäiliön koko ja osattava arvioida, miten pitkälle pääset yhdellä tankillisella. Riskinottohalustasi riippuen saatat olla huolestunut ja täyttää polttoainetta jatkuvasti varmistaaksesi, että sinulla on jatkuvasti tarpeeksi polttoainetta. Mutta voit kuitenkin laskea tai ennakoida väärin ja polttoaine loppuu.

Epätietoisuus stressaa ja vie aikaa, jota voisit käyttää parempaan tekemiseen. Voisit esimerkiksi keskittyä ajamiseen, auton huoltoon tai keskustella kanssamatkustajien kanssa. Onneksi nykyään kaikissa autoissa on polttoainemittarit.

Yrityksesi polttoainemittaria kutsutaan avainsuoritusindikaattoreiksi (eng. key performance indicators, KPIs). Mittaristo on yleensä kerätty dashboardin muotoon, mikä on kokoelma mittareista.

Mitä näet ja mitä sinulta jää näkemättä, kun katsot yrityksesi polttoainemittaria? Katsotaanpa joitakin KPI-seurannan parhaita käytäntöjä.

Tarvitset luultavasti vähemmän mitä luulet

Kolme tai neljä tärkeää indikaattoria voivat antaa sinulle vahvan käsityksen siitä, mitä sinun täytyy tehdä. Voit sitten porautua haasteisiin ja mahdollisuuksiin haluamallasi tavalla.

Mittarit riippuvat yrityksen tavoitteista

Alla on listattuna joitakin tyypillisimpiä yritystoiminnan mittareita.

Liikevaihto

Jos tavoittelet liikevaihdon kasvua, kannattaa sinun mitata kuinka monta liidiä saat, mistä ne ovat peräisin ja myynnin konversioprosenttia. Voit tarkastella näitä esimerkiksi tuotteittain, alueittain tai kutakin myyntitiimin jäsentä kohden.

Tulos

Jos sinulla on vahva suuntautuminen tuloksen tekemiseen, tarkastele tarkkaan liiketoiminnan kuluja ajan myötä. Sen sijaan että mittaat absoluuttisia lukuja kullekin kustannukselle, katso kustannuskategorian prosenttiosuutta kokonaismenoista.

Jos yrityksesi markkinointikulut ovat nyt 10 % kokonaismenoista, mutta ne olivat ennen 15 %, käytät nykyisin suhteellisesti vähemmän markkinointiin. On hyvä pohtia, onko markkinoinnista tullut tehokkaampaa vai pitäisikö sinun käyttää enemmän rahaa markkinointiin.

Tuloslaskelma vertailu
Kuvassa verrataan viimeisintä toteutunutta kuukautta koko tilikauden lukuihin. Kustannusten kehitystä suhteessa liikevaihtoon on helppo verrata.

Tehokkuus

Jos tavoitteesi on tehokkuuden lisääminen, voit mitata resurssien tai varojen tuottoa. Asiantuntijapalveluyrityksissä yksi hyvä mittari esimerkiksi on työntekijäkohtainen liikevaihto ja tulos.

Liikevaihto ja tulos per henkilö
Liikevaihtoa ja kannattavuutta per henkilö voidaan raportoida esimerkiksi yllä olevan graafin tyyppisesti.

KPI mittareita tarkastellaan parhaiten ajan puitteissa

Vertaa mittareita edellisen kuukauden ja edellisen vuoden lukuihin. Missä haluat olla kuuden kuukauden päästä? Oletko oikeilla raiteilla saavuttaaksesi tavoitteesi?

Tee asiat oikein alusta asti

Aikaisemmin tietojen keruu ja saatavuus oli paljon nykyistä hankalampaa. Nyt tarjolla on monia työkaluja, jotka eivät maksa paljon ja ovat helppokäyttöisiä. Ihan aluksi on hyvä miettiä, mitä mittaat ja mitä varten. Mitä tunnuslukuja haluat seurata?

Käytä merkityksellisiä mittareita

Varmista että käyttämäsi KPI:t ovat merkityksellisiä mahdollisimman monelle tiimin jäsenelle.

Muista, että jos työntekijöillä ei ole mitään vaikutusmahdollisuuksia mittareilla mitattaviin asioihin, niin seuranta jää työntekijöiden osalta nopeasti merkityksettömäksi.

KPI:t tulee olla helposti saatavilla. Jaa tulokset tiimisi kesken ja osallista tiimiä. Juhlikaa yhdessä saavutuksia!

Ole valmis kehittymään

Yrityksen tavoitteet tai markkina voivat muuttua ja alussa valittu mittari ei enää välttämättä toimi hyvin. Haasta säännöllisesti valittuja mittareita ja mieti voidaanko lähestymistapaa kehittää.

Mitä päätöksiä voit tehdä mittariston perusteella?

Mitä päätöksiä voit tehdä mittariston perusteella, on varmaankin tärkein kysymys. Mitä sinun pitää tehdä, jos liikevaihto laskee mutta liidien määrä nousee, tai päinvastoin?

Mikäli et pysty helposti vastaamaan tähän, sinulla saattaa olla väärät mittarit.

Yrityksen dashboard esimerkki
Kuvassa on esimerkki, miltä osa yrityksen dashboardista esimerkiksi voi näyttää 4Straction-palvelussa toteutettuna.

Valjas – apua yrityksen talousasioihin

Nerokkaita taloushallinnon ratkaisuja yrityksille, yrittäjille ja taloushallinnon ammattilaisille.

Panostamme talouden dataan ja henkilökohtaisuuteen. Emme ole kuten muut ”tilitoimistot” vaan selkeä, asioita aktiivisesti ratkova kumppani.

Yrityksen tunnusluvut -opas

Yrittäjän tunnusluvut -oppaasta löydät yleisimmät tunnusluvut sekä selonteon siitä, miten ja miksi niitä käytetään.

Oppaan aiheina mm.:

  • Keskeiset tunnusluvut, kuten myyntikate ja omavaraisuusaste
  • Tunnuslukujen kaavat
  • Lukujen hyödyntäminen käytännössä
Yrityksen-tunnuslukuopas
Lataa opas hyödyksesi täyttämällä oheinen lomake.