Asiantuntijan paras yhtiömuoto on osakeyhtiö

Asiantuntija, valitse osakeyhtiö

Tiedämme, että menestyt. Siksi on tärkeää valita oikea yritysmuoto ja täydellinen taloushallinnon kumppani alusta alkaen. Vältetään yhdessä palvelu- ja asiantuntijayritysten talouden sudenkuopat!

Miksi valita osakeyhtiö toiminimen sijaan?

Yritystoiminnan perustamista pohtiessa ilmoille kajahtaa usein kysymys ”onko fiksumpaa perustaa toiminimi vai osakeyhtiö?” Erityisesti palvelu- ja asiantuntijayrityksissä osakeyhtiö on suosituin ja ehdottomasti varmin yhtiömuoto, jopa yksinyrittäjälle.

Osakeyhtiössä on aavistus enemmän perustamisvaiheita sekä hallinnoitavaa, mutta palvelu- ja asiantuntijayrittäjälle sen edut vievät nopeasti voiton näille taloushallinnon ammattilaisille helposti ulkoistettavista ”paperitöistä.”

Tulojen hallinta on optimoidumpaa

Kuvittele skenaario, jossa olet sekä ”palkkatöissä”, että teet sivutoimisena yrittäjän konsulttina keikkaa eri yrityksissä. Saat siis ansiotuloa ”palkkatöistä”, että laskutettavaa tuloa yrityksen tilille.

Mikäli olisit yksityinen elinkeinonharjoittaja (eli sinulla olisi toiminimiyritys), laskettaisiin kaikki työsi osaksi omaa ansiotuloasi progressiivisen verotustavan takia. Osakeyhtiössä oma ansiotulosi on erillään yrityksen liikevaihdosta ja sen tuloksesta, ja vain halutessasi voit nostaa siitä palkkaa tai osinkoja.

Jo muutaman kymmenen tuhannen euron liikevaihdon kanssa on nähtävissä verohyötyä osakeyhtiön avulla verrattuna toiminimineen!

Osakeyhtiö tuo lisäuskottavuutta

Uusasiakashankinnassa, tarjouksia naputellessa ja neuvotellessa osakeyhtiö tuo automaattisesti fiiliksen uskottavammasta ja vakavaraisemmasta yrityksestä, vaikka liiketoiminta olisikin vasta alussa.

Osakeyhtiöstä on apua myös alihankkijoiden sekä yhteistyökumppaneiden kanssa etenkin B2B-liiketoiminnassa. Osakeyhtiöiden tilinpäätösten ja toiminnan ollessa usein julkista, on kumppanien helppo arvioida faktat tarkistamalla lähteäkö mukaan kelkkaan vai ei.

Läpinäkyvässä B2B-liiketoiminnassa kunnollisella taloudenpidolla on tärkeä rooli sekä ostajan, että myyjän brändien osalta.

Laajentaminen onnistuu käden käänteessä

Osakeyhtiön on huomattavasti helpompi harkita laajentumista uusien yhtiökumppaneiden, työntekijöiden tai rahoituksen avulla kuin yksityisen elinkeinoharjoittajan.

Esimerkiksi monet innovaatiorahastot ja yritysten tuet myönnetään vain osakeyhtiöille, sillä monesti yksityisen elinkeinoharjoittajan toiminta nähdään vain elannon hankkimiseen tähtääväksi toiminnaksi. Osakeannin avulla laajentuessa, eli osakkeita myydessä, osakeyhtiö on pakollinen yhtiömuoto.

Lisää käsipareja hankkiessasi perheen kautta tai sen ulkopuolelta, voidaan se tehdä joko alihankintana, osakassopimuksen avulla tai palkkatyövoiman avulla.

Asiantuntijayrittäjän kiinteä palvelupaketti – Valjas Spark

Osakeyhtiön talouden ollessa useimmista tapauksissa julkista, ei siitä huolehtiminen ole oikea paikka säästää. Osakeyhtiö vaatii aina sekä kahdenkertaisen kirjanpidon, että tilinpäätöksen muiden ilmoitusten ja dokumenttien ohessa. Näitä varten olemme luoneet kiinteän palvelupaketin, jonka kanssa pääset alkuun ja vältät yllättävät kulut!

Valjas Spark – alk. 150 € /kk

  • Nimetty yhteyshenkilö
  • Neuvonta sähköposti / puhelin, ilman erillisveloitusta
  • Kirjanpito
  • Ostolaskujen matka- ja kululaskujen käsittely
  • Tilinpäätös ja veroilmoitus
  • Osingonjaon ilmoitukset vuosittain
  • Ennakkoverojen seuranta ja muuttaminen tarvittaessa
  • Palkanlaskenta: 1-5 kpl 20 e / kpl ja > 5 kpl 15 e / kpl

Hinnoitteluesimerkki / kk

  • Liikevaihto: 100 000 euroa vuodessa 
  • Myyntilaskut: 5 kpl / kk 
  • Ostolaskut: 10 kpl / kk
  • Kuitit: 10 kpl / kk 
  • Palkka: 1 hlö / kk

= Kiinteä hinta 150 € / kk + palkanlaskenta 20 € / kk + Netvisor- tai muu ohjelmistokulut (tutustu 12 kk ilmaistarjoukseen alta!)

Valjas - Netvisor

Netvisor-palvelu ilman kuukausimaksua

Markkinoiden paras pk-yritysten taloushallinnon sovellus (meidän mielestämme!) tarjoaa yhteistyössä uusille asiakkaillemme mahtavan edun: Ensimmäiset 12 kk Netvisor-kuukausiveloitukset ilmaiseksi*.

”Netvisor on moderni ja voimakkaasti kasvava taloushallinto- ja palkanlaskentaohjelma. Olemme luotettava ja pitkäaikainen kumppani, joka pitää huolen, että tilitoimistosi palveluntuotanto on aina askeleen verran muita edellä.” -Netvisor/Visma

Netvisoria voi käyttää joustavasti asiakkaan ja Valjaan kesken. Asiakkaana saat omat tunnukset ja pääset katsomaan yrityksesi taloudellisen tilanteen milloin tahansa. Integraatio kuittisovellus Bezalaan takaa mutkattoman kulukirjaamisen.

*Asiakas on oikeutettu Visman kampanjaan, jossa Netvisor Professional -paketin saa veloituksetta sopimuksen ensimmäiset 12kk. Vaikutus Netvisorin kk-veloitukseen on maks. 70 euroa kuukaudessa alv 0%. Kampanjan edellytyksenä on, että asiakas ei ole ennestään Netvisor-asiakas ja yritys on perustettu kuluvana vuonna. Pakettia voi vaihtaa kampanjan päätyttyä.

Kumppanina kasvussa alusta asti

Valjas on täydellinen kumppani palvelu- ja asiantuntijayrityksille aina teknisen alan yrityksistä konsulttien kautta markkinointi- ja ohjelmistoyrityksiin! Palveluihimme luottaa jo yli 300 yritystä monipuolisesti eri toimialoilta.

  • Olemme tukena jokaisessa vaiheessa yrityksen perustamisesta sen kasvuvaiheen läpi potentiaaliseen yrityskauppaan asti
  • Tarjoamme selkeän ja suoraviivaisen hinnoittelumallin, jossa vältyt yllätyslaskuilta – aina!
  • Kauttamme saat nimetyn yhteyshenkilön, joka tuntee tilanteesi ja liiketoimintasi kuin omat taskunsa
  • Tarjoamme reaaliaikaisesti tietoa yrityksesi tilasta missä ja milloin tahansa mm. ohjelmisto- ja raportointiosaamisellamme

Palveluumme luottaneita

Kauas logo
Canter logo
Roof Group
10monkeys logo

Valmis kulkemaan yhteistä polkua?

Tehdäksemme yrityksen perustamisesta mahdollisimman kivuttoman ja joustavan kanssasi, olemme luoneet neliosaisen polun! Tätä pitkin kulkee jokainen aloittava (tai palveluihimme vaihtava) yrittäjä!

1. Tarjouspyynnön lähetys

Startataksemme matkan keskusteluiden polulla, voimme soitella, tavata kasvotusten tai viestitellä. Löydät yhteystietomme alta!

2. Sopimuksen hionta

Katsomme kuntoon sopivan palvelupaketin ja allekirjoitamme yhteiset pelisäännöt.

3. Starttipalaveri

Käymme lävitse (etänä tai livenä) käytännön asiat mm. ohjelmistoista, verovelvotteista ja henkilöstöeduista.

4. Palveluiden aloitus

Pyörä alkaa pyöriä ja nimetty yhteyshenkilö vastaa kommunikaatiosta kanssasi ja ohjeistaa sinua jokaisella askeleella!

Soitto tai suora kalenterivaraus?

Sähköposti:
[email protected]

… tai aloitetaan viestillä!