Mikä on luottoluokitus?

Luottoluokitus on arviointi, jonka tarkoituksena on arvioida yrityksen tai valtion maksukykyä ja kykyä suoriutua taloudellisista velvoitteistaan. Luottotietoyhtiöt ja luottoluokittajat laativat luottoluokituksia. Suomessa esimerkiksi Asiakastieto ja Dun & Bradstreet (aiemmin Bisnode) laativat luottoluokituksia yrityksistä. Isoja pörssiyhtiöitä ja valtioita arvioivat Standard & Poor’s, Moody’s ja Fitch. Luokitus perustuu yrityksen tai valtion taloudelliseen tilanteeseen, maksukykyyn ja velkaantumiseen. Luokitukset esitetään yleensä kirjaimina tai numeroina. Esimerkiksi AAA (paras) – C (huonoin), ja ne kertovat luottoluokittajan arvion siitä, kuinka todennäköistä on, että yritys tai valtio pystyy maksamaan velkansa takaisin.

Miksi luottoluokituksella on merkitystä?

Luottoluokitus ennustaa asiakkaan tai velallisen maksukykyä sekä konkurssiriskiä. Yritysten välisessä luotollisessa kaupassa (eli kun annat asiakkaalle maksuaikaa laskun muodossa), on aina hyvä tarkistaa potentiaalisen asiakkaan luottoluokitus.

Pankit laativat lainanhakijasta luokituksen, joka vaikuttaa suoraan korkomarginaaliin, eli pankista lainattavan rahan hintaan.

Julkisen sektorin tarjouskilpailussa saatetaan asettaa vaatimus toimittajan luottoluokitukselle. Esimerkiksi tarjoajilla tulee olla vähintään esimerkiksi AA-luottoluokitus, että tarjous voidaan hyväksyä osaksi kilpailutusta.

Tätä kirjoittaessa Suomen valtion luottoluokitus esimerkiksi on AA+ (luokittajat Fitch & SP&P), mikä vaikuttaa valtion velan koron tasoon.

Vintage businessman sitting at office desk with laptop

Miten yrityksen luottoluokitus muodostuu?

Yrityksen luottoluokitus muodostuu erilaisista taloudellisista ja liiketoiminnallisista tekijöistä, jotka arvioidaan ja painotetaan eri tavoin luottoluokittajien toimesta. Mallit vaihtelevat eri luottoluokittajilla.

Taloudelliset tekijät, kuten yrityksen tulos, tase, rahoituslaskelma, velat ja kassavarat ovat tärkeitä luottoluokituksen muodostumisessa. Yrityksen mahdolliset maksuhäiriömerkinnät vaikuttavat negatiivisesti. Oman pääoman menettäminen on myös negatiivinen asia luokituksen näkökulmasta.

Yrityksen taustatietoja käytetään myös luokituksissa. Mikäli yrityksen vastuuhenkilöillä on henkilökohtaisia maksuhäiriömerkintöjä, niin ne usein vaikuttavat myös yrityksen luokitukseen negatiivisesti.

Luokittajat vertailevat yritystä muihin yrityksiin samalla toimialalla. Liiketoiminnalliset tekijät, kuten yrityksen koko, toimiala, kannattavuus, kasvu ja kilpailutilanne ovat myös tärkeitä. 

Suomessa käytetään lisäksi maksukäyttäytymisen tietoja luottoluokituksiin. Näitä tietoja kerätään myyntireskontrasta, eli miten asiakkaat maksavat laskut. Jos asiakas maksaa laskun myöhässä, tästä syntyy maksuviivetieto. Asiakastiedolla ja Dun & Bradstreet’llä on yhteistyösopimuksia yritysten kanssa, joilla on isoja määriä yritysasiakkaita. Nämä yritykset toimittavat tietoja myyntireskontristaan, miten asiakkaat maksavat laskunsa. Näitä tietoja toimittavia yrityksiä ei kerrota julkisesti. Oma käsitykseni on, että tietoja toimittavat mm. puhelinoperaattorit ja vakuutusyhtiöt. Esimerkiksi jos maksat puhelinoperaattorille aina laskun viikon myöhässä, niin maksutapa tietoihin päätyy merkintä, että maksat toistuvasti laskut myöhässä ja maksutapa on negatiivinen. Negatiivinen maksutapa alentaa luottoluokitusta.

Miten voin parantaa yritykseni luottoluokitusta?

  • Pidä yrityksen kaupparekisteritiedot ajan tasalla.
  • Toimita tilinpäätös viipymättä sen vahvistamisen jälkeen kaupparekisteriin, josta se päätyy luottoluokittajille. Toki jos tilinpäätös on huono, niin se huonontaa luokitusta. Tilinpäätöksen julkaisun lykkäämisellä ei kuitenkaan voi lykätä väistämätöntä. Toimittamaton tilinpäätös alkaa tarpeeksi pitkän ajan kuluttua myös heikentää luottoluokitusta.
  • Maksa laskut eräpäivinä, tällöin maksutapatiedot pysyvät neutraalina tai positiivisena.
  • Harjoita kannattavaa liiketoimintaa.
  • Omavaraisuusaste, eli oman pääoman suhde koko taseen loppusummaan on yksi vaikuttava tekijä luottoluokituksessa. Esimerkiksi liian reipas osingonjako rapauttaa omavaraisuusasteen. Omavaraisuusasteen eräänlainen minimitaso luottoluokitus mielessä on 30-40% väliin. Tällä tasolla ei kuitenkaan päästä esimerkiksi AAA-luottoluokitukseen.

Asiakastieto tai Dun & Bradstreet eivät rekisteröi välitilinpäätöstä. Eli luottoluokitusta ei voi parantaa välitilinpäätöksellä, vaikka yrityksen tilanne paranisi merkittävästi esimerkiksi osakeannin avulla. Esimerkiksi eräs meidän asiakaamme sai kesällä kesken tilikauden ison rahoituskierroksen. Edellinen tilinpäätös oli erittäin heikko, jonka seurauksena myös luottoluokitus oli erittäin huono. Keinoja parantaa luottoluokitusta ei löytynyt, kun välitilinpäätöksen laatiminenkaan ei auttanut. Luottoluokittajat eivät myöskään pysty hyödyntämään rahoituskierroksen tietoja.

Miten voin tarkistaa asiakkaan luottokelpoisuuden?

Asiakkaan luottokelpoisuuden tarkistaminen on tärkeää, jotta voit arvioida asiakkaan maksukykyä ja mahdollisia maksuvaikeuksia. Kaupat ovat maalissa vasta, kun maksu on saatu asiakkaalta. 

”Jos myyt asiakkaille jatkuvaa palvelua tai toimitat tavaraa säännöllisesti, niin hanki asiakkaiden seurantapalvelu.”

Pasi Tasanen

Luottotietorekisteri: Asiakkaan luottotietoja voi tarkistaa palveluntarjoajilta, kuten esimerkiksi Asiakastieto ja Dun & Bradstreet, jotka kyseisiä palveluita myyvät. Riippuen kaupan koosta, isompiin kauppoihin on hyvä ostaa järeämpi reittaus ja tutkia potentiaalista asiakasta hieman pidempään. Pienempiin kauppoihin riittää kevyempi luottotietopalvelu.

Verovelkarekisteri: Ytj.fi-palvelusta voit tarkistaa asiakkaan verovelat. Tosin rekisterissä näkyy vain yli 10 000 euron verovelat.

Jos myyt asiakkaille jatkuvaa palvelua tai toimitat tavaraa säännöllisesti, niin hanki asiakkaiden seurantapalvelu esimerkiksi Asiakastiedolta tai Dun & Bradstreet’ltä. Palveluun lisätään asiakkaiden y-tunnukset ja saat päivittäin koosteen tapahtumista. Esimerkiksi jos asiakkaalle syntyy maksuhäiriö, niin saat siitä heti tiedon. Palvelut yleensä päivittävät myös asiakkaiden reittauksen muutoksen ja tietoa maksuviiveistä. Palvelun hyöty on luottotappioiden välttäminen, kun voit reagoida asiakkaan huonontuneeseen tilanteeseen kiristämällä luottopolitiikkaa.

Mitä eri luottoluokitukset tarkoittavat?

Luottoluokitukset ovat usein asteikolla, jossa korkein luokitus on AAA ja matalin luokitus on C. Tässä on joitakin yleisimpiä luottoluokituksia ja niiden tarkoituksia:

AAA: Tämä on korkein mahdollinen luottoluokitus. Yritys tai valtio, jolla on AAA-luokitus, pidetään erittäin luotettavana maksamaan velkansa ajallaan.

AA: Hyvä, luottoriski keskimääräistä pienempi.

A: Normaali.

AN: Yritys on uusi, tausta ei negatiivinen, 

B: Epätyydyttävä luottoluokitus, keskimääräistä suurempi luottoriski.

C: Luotonantoa ei puolleta, suuri luottoriski.

Ei reittausta, jolloin tiedoissa on puutteita tai ristiriitaisuuksia.

Huomioithan, että luottoluokitukset vaihtelevat eri luottoluokitusyritysten välillä ja niitä arvioidaan eri kriteerein. Tämän takia luokitukset eivät ole vertailukelpoisia eri luokitusyritysten välillä.

Mikäli aihe herätti sinut pohtimaan oman yrityksesi maksukäytänteitä, luottotappioiden minimointia, omavaraisuusasteen vahvistamista tai muita luottoluokitukseen linkittyviä tekijöitä, niin juuri sitä varten me Valjaalla olemme. Ota rohkeasti yhteyttä!

Ota yhteyttä soittaen tai suoralla kalenterivarauksella?

Sähköposti:
[email protected]

Hannu Winberg
Liiketoimintajohtaja
040 723 7330

Pasi Tasanen
Toimitusjohtaja
046 923 0449

….tai aloitetaan viestillä!